Monday 22 April 2013

DAIRI IZZATKU PABILA KPJ JADI RUMAH KEDUA : PART 2

KANAK-KANAK KENCING BERDARAH...boleh jadi serius rupanya.

Day 5 :
Awal pagi selepas solat subuh, Izzat tiba-tiba bertanyakan " Umi, kalau kencing berdarah tanda sakit apa?". "Bila Izzat kencing berdarah? Banyakk ke darahnya?" tanya saya dengan nada yang cukup gusar dan terkejut. "Subuh tadi pukul 4. Banyakkk... merah sangat, pas tu sakit masa buang air kecil tu", jawabnya.
Saya menyuruhnya kencing semula dan ternyata kencingnya merah bercampur banyak darah.. Aduhhh... resah hati sungguh hati saya dibuatnya.

Mungkin mendengar aduan adiknya, sempat juga Ili google kenapa kanak-kanak kencing berdarah. Antara sebab-sebabnya adalah jangkitan kuman, kesan ubat yang kuat, batu karang, masalah buah pinggang dan boleh jadi simptom cancer juga. Hati jadi berdebar-debar dan doa tak putus, moga-moga sakitnya tak serius. Segera saya mengajak Ili menemani saya membawa Izzat ke hospital untuk berjumpa doktornya semula.

Kebetulan Dato' Dr. zul yang biasa merawat Izzat 'off' pula hari ni. So referlah pada doktor lain, Dr. Hoe. Semasa pundi kencing Izzat ditekan, dia rasa kesakitan yang amat sangat. Doktor arahkan untuk buat ultrasound dan pemeriksaan air kencing di lab.
Dalam menahan sakit, Izzat tetap ketawa menahan kegeliaan semasa ultra sound dilakukan

Inilah hasilnya :



Kadar WBC urine Izzat >350 hpf sedangkan kadar normal seorang kanak-kanak adalah sepatutnya 3.0 hpf.
Hasil ultasound mendapati lapisan dalam pundi kencing Izzat setebal 5 cm (yang berwarna puith); bermakna ada jangkitan di pundi kencing. "I'm going to insert the line to him, so we can put the antibiotic immediately", katanya. Doktor maklumkan Izzat mesti admitted immediately; at least for 5 days. Macam serius sangat bunyinya. Anyway, bukanlah masalah buah pinggang ataupun batu karang, cuma doktor perlu masa untuk tahu punca jangkitan kuman itu.
Line insert by Dr. Hoe ; Good boy Izzat ..so relax
Malam, Kathy sekeluarga bawa mak dan abah melawat Izzat di hospital. Saya jamu mereka dengan red velvet cupcakes yang sempat saya buat petang tadinya.

Day 6 :
Kebetulannya hari minggu, jadi saya punya waktu untuk menjaganya. Pagi, suhu badan Izzat meningkat, demam rupanya. Segera saya memaklumkan pada doktor dan itulah adalah simptom jangkitan kuman di pundi kencingnya. Bila kencing, dia masih mengaduh kesakitan begitu juga dengan pundi kencingnya bila ditekan. Rawatan antibiotiknya masih diteruskan untuk 2 kali sehari. Tengahari, sample air kencing Izzat diambil untuk pemeriksaan makmal lagi. Malam keputusan sample air kencing, menunjukkan peratusan penurunan kadar bacaan WBC urine dari 350hpf kepada 12hpf (KADAR NORMAL BAGI KANAK-KANAK ADALAH 3hpf). Me and doctor happy for the result, nampaknya ada perubahan positif.

Captured... while Izzat having treatment in the ward
Day 7:
Ili menemani Izzat di hospital kerana saya harus ke pejabat. Awal pagi lagi sample air kencing Izzat di ambil lagi untuk pemeriksaan. Bagaimana pun dia masih mengadu sakit bila buang air kecil. Demamnya, alhamdulillah dah kebah, cuma dia masih kelihatan agak lemah juga. Doktor maklumkan, result urine test Izzat masih tidak consistant; dia tak happy dengan keputusan air kencing Izzat sebab kalau  semalam kadar WBC urinenya dah turun kepada 12hpf , hari ini naik hasil ujian urinenya, naik pula kepada 18hpf. Eh...ehhh kuman ni masih aktif lagi. Doktor juga maklumkan, antibiotik yang diberi kurang memberi kesan pada kuman-kuman berkenaan.  

Hati bertambah resah mendengar berita itu, nak tak nak terpaksalah apply EL untuk esok dan seterusnya untuk jaga Izzat di hospital sehingga dia sembuh. Sayu sangat rasanya, saya berdoa mohon Allah segera sembuhkan dia @ alihkan saja sakitnya pada diri ini. Tak sampai hati tengok anak sakit begitu...,Well... at this time i need to give need extra care my little boy.
Malam, overnight di hospital menemani dia. Thnxs God, Ili dan Idham pun ada bersama. 

Day 8:
Awal pagi jam 5.30 bangun dan bersiap untuk hantar Idham balik ke rumah menuggu van sekolahnya. Jam 8.00 pagi saya sudah ke hospital semula. Sempatlah berjumpa doktor semasa visit pagi itu. Izzat maklumkan, masih sakit ketika pundi kencingnya ditekan.  Doktor juga maklumkan hasil test urine semalam kadar WBC urine Izzat hanya turun dari 18hpf kepada 15hpf. " I'm not happy for the result, so today i'm going to add extra dose for the antibiotic, it's means the dose need to be completed another 5 days", he said. 
Siannya kat Izzatku.... sepatutnya esok dah boleh discharge, kena tambah pula lagi 5 hari. Malam, Izzat mengadu sakit sepanjang ubat dimasukkan. Tangan tempat insert line ubat dah agak bengkak.
Mummy love
Day 9:
So, sebab tangan dah agak bengkak, ubat tak boleh dimasukkan di tempat yang sama. So awal pagi jam 8, kena insert line lagi. Kali ni di lengan kiri pula. Hasil urine test hari ini lebih positif, WBC urinenya turun kepada 5hpf. Alhamdulillah and happy, he's condition getting better.
Mak dan abah datang ziarah lagi. Ada kesempatan ; tengahari ketika di rumah
masak kek marble yang marvellous untuk bekalan abah dan mak balik ptg ini. Malam sebelum ke hospital sempat juga membuat sebuah kek ceri, kali ini untuk staff nurse di hospital yang merawat Izzat. Next.., i will post both recipes. Kek yang simple, moist dan sedap.
Cherry cake for the staff nurse
Marble cake for abah and mak        
Day 10:
Keadaan Izzat semakin sihat. Selepas pemeriksaan doktor pagi tu, kami bersarapan di kafe. Saya dan Ili ke Kota Damansara menziarahi mak dan abah, sambil singgah beli sup ayam kampung di seksyen 7. Memang favourite abah. Izzat ok jer di tinggalkan sendirian. Malamnya; kami sekeluarga tidur lagi di hospital menemani Izzat.

Day 11:
Pagi sebelum bersarapan, Izzat dibawa semula untuk menjalani ultra sound bagi memastikan keadaan  bladdernya completely ok. Alhamdulillah, he's recovered, dah tak ada virus tu lagi. Doctor said, Izzat can be discharged tomorrow. Oh God..! tak sabarnya nak tunggu sehari lagi. Dah lama sangat rasanya semua ahli keluarga tak berkumpul di rumah bersama-sama.


Day 12:
Tunggu sekali lagi dose antibiotik dan Izzat dah boleh balik ke rumah. Alhamdulillah, jam 2 petang segalanya selesai; dan SELAMAT TINGGAL KPJ SELANGOR..
ALAHAMDULILLAH, Izzat dah sihat.

Sayangg k Ili..(.peneman setia Izzat), tq ya temankan Abil di hospital...






No comments:

Post a Comment