Thursday 18 April 2013

ALAHAI IZZATKU, ASMANYA DATANG LAGI....

Lama rasenya tidak berkesempatan untuk membuat catatan baru di blog. Nyatanya, dua minggu yang berlalu adalah hari-hari yang memerlukan tuntutan masa, tenaga dan perhatian yang agak lebih pada keluarga dan kerja.

Jumaat malam Sabtu, sekolah Izzat mengadakan program Amal Sabab. Semua pelajar dikehendaki bermalam di sekolah. Antara lain program yang dijalankan adalah tazkirah, tayangan video dan program qiamulail di malam hari. Ini pertama kali Izzat mengikuti program berkenaan. He's so eager to join the programme. Sebagai ibu, tentunya saya juga gembira kerana anak tidak memberi alasan untuk mengikuti program baik seumpama itu. Cuma, dihati terdetik juga, janganlah Izzatku ini kena asma, maklumlah program agak thight, kena pula tidur di dewan yang berhawa dingin. Kalau di rumah pun, saya akan memastikan dia tidur dengan berbaju tebal dan berstokin.

Alhamdulillah, sepanjang malam program berlalu dengan baik. Tiada sebarang panggilan kecemasan dari pihak sekolah mmeans, Izzat OK..

Selesai sahaja program keesokkan harinya, saya dapat melihat wajah ceria Izzat walaupun agak keletihan. Balik saja ke rumah, dia terus tidur hingga ke petang. Bangun hanya untuk solat dan makan, kemudian sambung tidur lagi. Memang nampak letih benar. Kesihatannya masih nampak ok, tidak membimbangkan.

Petang Ahad, mula kedengaran Izzat batuk-batuk kecil. Alamak... ni petanda asmanya seperti biasa. Just bagi ubat yang memang sedia dalam simpanan. Malam jam 4 pagi, dia mula sukar nak bernafas. Seksanya tengok dia tidur, terpaksa tidur bersandar. Awal pagi, jam 6 dah bawa Izzat ke klinik, dan doktor sahkan asmanya datang lagi. Ambil nabulizer, dan saranan doktor untuk datang datang lagi ke klinik untuk ulangan rawatan sebelah petang dan malam..

Rawatan Isnin, masih belum menyelesaikan masalah. Hari Selasa pagi, kena bawa lagi Izzat untuk rawatan susulan... aduhai kesiannya dia. And to my suprise, asmanya masih berpanjangan;  doktor kemudian syorkan Izzat dimasukkan ke ward untuk penjagaan lebih rapi.

Lalu saya membawanya ke KPJ Selangor, berjumpa doktor pakar yang selalu merawatnya Dato' Dr. Zuklifli. Confirm kena admitted sebab doktor kata kahaknya banyak. Need consistent nabulizer for every 2 hours. Kalau itu yang lebih baik untuknya, why not.. Sabar sajelahhh...


Kesian juga pada Izzat, kerana tidak dapat ke sekolah sepanjang waktu sakit ini. Sebagai ibu, tentunya saja hati diruntun resah.Apalagi tuntut kerja di pejabat tidak membolehkan untuk saya mengambil cuti dalam waktu terdekat ini untuk selalu bersamanya di hospital. Syukur alhamdulillah, ada kakaknya My Ili yang boleh menemani Izzat di hospital.

Doa umi, semoga Izzat cepat sembuh ....

No comments:

Post a Comment