Saturday 8 June 2013

Fluffy Vanilla Cake with Whipped Vanilla Bean Frosting


MY FLUFFY VANILLA CAKE

Atas permintaan en. anak yang bongsu My Izzat yang teringin nak makan kek vanilla, saya mencuba resepi ini. My Izzat memang penggemar kek yang berwarna asli . Kalau kek coklat atau lain-lain memang kureenggg sikit seleranya.

Bila tengok resepi, vanila kek ini menggunakan vanilla ekstrak. Pelbagai resepi saya cuba sebelum ini menggunakan esen vanilla, tapi kecewa kerana rasa n bau vanillanya tidak menyerlah. Akhirnya dapat juga pure vanilla ekstrak. Ermmmm... kek ini memang sangat harum dan sedapnyeeerrr...rasa vanillanya memang asli. I LIKEE..!!!

Tekstur kek yang gebu dan mampat, tetapi lembut dan agak liat (tak peroi macam kek biasa)

Anggaran :
Boleh dapat dua lapis sebiji kek bulat berukuran 8".
Saya boleh dapat dua lapis kek berukuran 6" dan 2 biji kek berukuran 5 ".
Tekstur kek yang halus , lembut dan gebu serta kenyal. Memang puashati dengan hasilnya.

Ini resepi untuk kek Vanilla yang GEBUSSS:

BAHAN-BAHAN:
  • 5 biji putih telur (150 gm) pada suhu bilik
  • 1 biji telur
  • 1 cawan susu segar (237 ml) pada suhu bilik
  • 2-1/4 tsp (12 ml) ekstrak pure vanilla
  • 3 cawan (345 gm) tepung kek; di ayak
  • 2 cawan (400 gm) gula
  • 1 tsp + 1 tsp (17 gm) baking powder
  • 3/4 tsp (5 gm) garam
  • 12 tsb (170 gm) unsalted butter, dingin beku dan dipotong sama anggaran 24 pieces
  • sedikit/secubit  garam
CARA-CARANYA:

1.  Panaskan oven 160C. Sapukan acuan berukuran 8" x 8" dengan butter dan letakkan sedikit tepung serta     ratakan. Alaskan kerta kek di bahagian bawah tengahnnya
2.  Sediakan sebuah mankuk yang sederhana; masukkan putih telur, telur. 1/4 cawan susu dan vanilla.     Bahan-bahan hendaklah dipukul hingga sebati dan ketepikan.
3.  Di dalam sebuah bekas yang lain, satukan bahan-bahan kering dan digaul-gaulkan hingga sebat( atau      gunakan mixer dengan kadar perlahan) selama 30 saat.
4.  Masukkan butter sedikit demi sedikit (pastikan butter dalam keadaan sejuk), setiap 10 saat. Teruskan     memutar tepung secara perlahan-lahan sehingga butter tersebut habis dan keadaan tepung agak peroi dengan campuran butter itu. Kemudian masukkan susu, dan teruskan dimesin sehingga adunan menjadi agak lembab. Tambahkan kelajuan mixer selama 3 minit lagi. Masukkan adunan telur yang telah dipukul awal tadi sedikit demi sedikit ( 3 kali) dan di mixer setiap kali adunan telur dimasukkan. Pastikan semua adunan digaul rata.
5.  Bahagikan adunan kepada dua bahagian yang sama rata. Kemuadian dibakar dalam 2 acuan yang sama     saiz. Boleh juga dibuat satu adunan; bila telah masak, kek di potong kepada 2 bahagian (sama ketinggian) untuk dijadikan 2 lapisan. Bila telah masak, sejukkan kek di atas relai kek.
Hiasan bunga ros berwarna biru turqoise juga warna kesukaannya My Izzat

VANILLA WHIPPED BEAN FROSTING

BAHAN-BAHAN:
  • 375 grm unsalted butter, suhu bilik
  • 475 grm gula icing
  • 45 ml susu segar
  • 1 vanilla bean, diambil bijinya  
  • 1 tsp vanilla ekstrak
  • sedikit garam
CARA-CARA:

1.  Butter dipukul hingga lembut dan kembang
2.  Tambahkan bahan-bahan lain sedikit demi sedikit, dengan kelajuan perlahan selama 1 minit. Kemudian     tambah kelajuan pada kelajuan sederhana selama 6 minit lagi. Cream akan menjadi ringan, creamy dan     gebu.
3.  Boleh mula mendeko mengikut kreativiti masing-masing

CARA SAYA:

1. Sapukan frosting pada lapisan pertama. Letakkan lapisan kedua di atasnya. Kemudian salutkan    keseluruhan kek dengan frosting mengikut pilihan masing-masing.
2. Saya masukkan ke dalam petisejuk selama 20-30 minit.
3. Sambil menunggu frosting agak sejuk, bolehlah kita buat pilihan warna  untuk mendeko kek berkenaan.    Hiasan bunga lebih mudah dilakukan/dilekat pada kek bila dasar kek sedikit keras.

Inilah hasil deko my blue turqoise rosess yang masih amatur

He3... masih kena polish dan lembutkan tangan semasa membuat kelopaknya. Learned from experience...; kalau nak mendeko kelopak mawar, adunan icing jangan menggunakan susu, sebab icing sedikit agak lembik.. Tambahkan sedikit krimwell supaya kelopak nampak cantik terbentuk. Bagaimana pun, penggunaan krimwell menyebabkan icing akan sedikit masin. Saya tak gunakan sebab anak-anak kurang minat rasanya.

My reference :
RECEPI FROM SWEETPOLITA


No comments:

Post a Comment