Sunday 31 March 2013

WHISPER OF THE HEART : IBM


No. 1 : Benar sebenar-benarnya. Biarlah semalam yang berlalu terus berlalu. Andai ada yang manis, jadikan kenangan indah. Kalau yang pahit, jadikan pengajaran. Hari yang berlalu adalah pengalaman yang amat berharga. Berterimakasih pada Nya atas ilmu yang diturunkan melalui pengalaman. Tiada siapa yang harus dipersalahkan; the best choice is REDHA. 

No. 2 : Ada ketika, teras amat sakit bila orang berkata yang negatif tentang kita. Ada masanya pula, kita teralpa apabila pujian datang melambung pada kita. Semuanya biasa saja memberi kesan pada jiwa dan perlakuan kita. Cuma terkadang kita terlupa; kita berhak pada diri kita sendiri. So let's us decide, and it's true don't let other's think be yours.

No. 3 : Adat sebuah kehidupan, ada masanya gembira, ada ketikanya duka, susah senang silih berganti. Tidaklah manusia itu diuji kalau bukan untuk mempertingkatkan keimanannya dan daya tahan diri. Bersikap positif, itu lebih baik kerana segala kesukaran akan jadi mudah.

No. 4 : Bersikap adillah pada diri sendiri. Benar sekali, selama kita cuba membandingkan diri kita dengan orang, tentu tiada kesudahannya. Dalam aspek tertentu, kita mungkin lebih dari orang lain, namun dalam kebanyakan keadaan kita akan rasa selalu kurang dari orang lain. Hanya yang empunya diri tahu apa yang telah dan sedang dilalui. Sesungguhnya Sang Pencipta memberikan sesuatu atas kemampuan hambaNya. Dengan sifatNya Yang Maha Pengasih, segala apa yang datang dalam kehidupan adalah tanda kasihNya agar kita selalu ingat pada Nya. Sesunggunya Allah Maha Mengetahui apa yang baik buat kita. Ameennnn...

No. 5 : Jangan terlalu berfikir pada sesuatu yang di luar jangkauan kita. He3... boleh jadi stress kita dibuatnya bila apa yang difikirkan tidak 'turn up' sebagaimana yang diharapkan. Kesimpulannya, LEAVE IT to GOD. Berharap, bertenang, usaha dan doa.. pasti ada hasilnya. Apapun DIA MAHA MENGETAHUI apa yang terbaik buat hambaNya.

No.6 : Saya lebih percaya, BAHAGIA itu letaknya di hati. Kalau hati kita bahagia, akan terserlah di wajah dan perlakuan kita seharian. Jiwa yang kacau, akan menyumbang kepada sikap yang negatif dan kemurungan yang berpanjangan. Kalau kita perhatikan, ada orang susah, tapi bahagia hidupnya. Ada orang kaya, tapi sering merungut hidup tak tenang. Dalam apa jua keadaan, dengan siapa pun kita... ciptalah bahagia di hati sendiri, kerna ia hak milik kita.

No. 7 : SENYUMLAH... SENYUMLAH... masalah datang dan pergi. YAkinlah pasti ada sinar menanti di hadapan..

BELIEVE IN GOD, TRUST URSELF, AND BE HAPPY...



No comments:

Post a Comment