Tuesday 26 March 2013

ATASI PERASAAN NEGATIF ANAK

John Gray Ph. D. di dalam bukunya 'Children Are From Heaven' berpesan tentang lima perkara mengasuh dan mendidik anak secara positif.
  • Boleh saja berbeza
  • Boleh saja membuat kesalahan
  • Boleh saja menginginkan lebih banyak
  • Boleh saja berkata tidak, tetapi Ayah dan Ibu adalah BOS dalam keluarga
Menyentuh perkara ketiga, emosi negatif anak-anak yang sering menguji ibu bapa adalah seperti marah, sedih, takut, muran, mengamuk, malu, cemburu dan ragu-ragu. Perasaan seperti ini sering ditunjukkan oleh anak-anak kecil yang sedang berkembang. Perkembangan emosi pasti perlu dititik beratkan oleh ibubapa. Mendidik anak agar dapat mengatasi emodi seperti di atas pastilah penting agar mereka dapat berkembang dengan optima sehingga dewasa.

Maka, peranan orang tua adalah mencipta kesempatan-kesempatan yang sesuai bagi anak-anak untuk merasakan dan mengutarakan perasaan negatif mereka. Namun begitu, perasaan-perasaan negatif ini sering diutarakan pada waktu yang tidak tepat oleh anak-anak. Hal ini sudah tentu perlu diterima dengan lapang dada. Jangan cepat melatah dan terburu-buru dengan menunjukkan tindakan negatif juga. Seorang ibu biasa tersilap melepaskan perasaan negatif itu, apatah lagi seorang anak yang sedang berkembang.

Seperti kebanyakan ibu bapa sedia maklum, anak-anak cepat menyerap tindakan yang diperlihatkan ibunya. Sekiranya ibu bapa mula menyuarakan perasaan risau, takut, malu, marah dan sedihnya kepada anak, maka anak-anak akan mempelajari sesuatu daripada situasi itu. Apakah yang mereka pelajari?

Anak-anak perlu didorong dan diajar mengatasi sesuatu kondisi. Dengan mengekspresi emosi ibu bapa, hal ini tidak akan memberi pelajaran yang baik untuk anak. Dengan bertindak secara optimis dan berfikir positif, ibu bapa mampu mengawal perasannya dan tidak mengekspresinya sehingga anak-anak terasa beban dengan situasi itu kemudian mereka lebih cenderung untuk menunjukkan emosi negatid tersebut. Mereka tidak dapat belajar cara mengatasi suatu kondisi dengan akal yang matang, tetapi mengatasi dengan emosi yang negatif. Kerana itulah yang dicontohi ibu bapanya. 

Sebagai contoh. seorang anak memanjat pokok, kemudian sang ibu mula menghalangnya dengan berkata ; "jangan panjat pokok itu, ibu takut kamu akan jatuh nanti." Terdapat cara yang lebih baik dalam menghadapi situasi ini. Sebagai contoh, ibu yang permisif, tidak akan menghalang, sebaliknya akan bertanyakan apa tujuan anak memanjat pokok itu dan mengingatkan risiko sekiranya jatuh kalau tidak berhati-hati.

Maka dengan ini, anak kita pasti berkembang dengan positif. Bukan kita yang menghambat perkembangannya, malah kita yang mengembangkan perasaan ingin tahu, cinta, kepimpinan dan sebagainya dalam diri seorang anak.

No comments:

Post a Comment