Friday 22 February 2013

PETUA TINGKATKAN SELERA MAKAN ANAK

Saya selalu pening kepala kalau anak susah nak makan. Saya yakin, ramai para ibu di luar sana juga menghadapi masalah yang sama. Terpaksa ditunggu dan menggunakan pelbagai cara nak memujuk anak makan. Paling rasa susah hati, bila anak susah makan, berat badan tidak mencapai berat sewajarnya sesuai usia, dan ini akan mengundang bermacam penyakit pada si anak. Apatah lagi sekarang ni, amat bahawa kalau anak jatuh sakit, macam-macam virus menyebabkan sakit jadi berpanjangan.

My Izzat termasuk dalam kategori anak yang susah nak makan. Akibatnya, bdan kurus sangat, dan selalu tak bermaya bila di sekolah. Balik sekolah jer, pastinya kelelahan. Pelbagai cara dah dibuat, macam-macam pil vitamin diberi, masih begitu juga. Alhamdulillah..terjumpa petua mudah ini untuk tingkatkan selera makan kanak-kanak. So, why not give a try, it's simple, easy and very cheap.

Caranya macam ini:
  • Ambil segenggam daun kucai dan cuci hingga bersih
  • Patah2kan sampi panjang agak2 jari kita ( saya blender kasar daun kucai tu, kemudian tapis, airnya kehijauan)
  • Campurkan dengan air suam2 kuku, separuh baldi kecil saja
  • Bila anak mandi petang, lebih kurang nak senja gitu (jam 6-7 ptg), lepas sabun dan mandi bersih, gunakan air kucai tadi sebagai bilasan terakhir
  • Tuangkan sehingga 3-4 cedok air
  • Urut-urutkan dada dan belakang anak
  • Bersihkan kesan-kesan daun (kalau ada yang terlekat di badan anak)
  • Tidak perlu bilas dengan air biasa
Selepas 2 hari mencuba, Izzat cergas saja balik dari sekolah. Ceria dan boleh main di taman lagi (tidak seperti hari-hari lalu, dia yang lesu).

Paling menyeronokkan, dia makan berselera sekali. Petang balik sahaja sekolah (sessi persekolahan Izzat dari jam 8.00am hingga 4.30 pm) dia dah minta nak makan ringan-ringan , rotilah, biskut ker kek... etc. Jam 7 malam, makan nasi pula. Aikkk... jam 9.30 mlm nak tidur pun cakap lapar dan nak makan lagi...

Nampaknya, mandi air kucai ni beri kesan positif juga pada dia. Heran juga, sekadar petua atau ada sesuatu di sebalik kucai tu. Tapi no harm trying, IT'S WORKS....!!!

Apa kucai tu ??


Daun kucai


Search dari Wiki, khasiat kucai adalah seperti berikut:

Daun kucai mengandungi vitamin A, vitamin B ,vitamin C, kalium dan asid folik. Ia dipercayai mampu melegakan sakit tekak, sakit perut, melindungi diri daripada penyakit jantung dan stoke, membantu tubuh menentang bakteria dan meningkatkan kebolehan tubuh untuk mencerna lemak. 

Selain itu, ia dapat merangsang selera makan, membersihkan hidung tersumbat, mengurangkan kembung dan mencegah nafas berbau, merendahkan tekanan darah tinggi. Kandungan vitamin C dalam kucai mampu mencegah selsema. Daun kucai juga mempunyai sumber baik beta karotena yang membantu memperbaiki penglihatan mata dan membersihkan 'acne'.

Kucai bertindak sebagi antiseptik untuk membunuh kuman bakteria dalam usus dan menjadi perangsang dalam proses pengecutan serta pengembanga usus. Ia juga melancarkan perjalan darah, sekali gus menghindarkan pembekuan darah. Cara penggunaannya adalah dengan menumbuk daun kucai sehingga lumat dan kemudian dikacau dengan air suam panas lalu diminum. Lebih mujarab kalau diminum setiap pagi. (Wondering...if kids can drink this???)

Anyway, dengan memandikannya pun, nampaknya boleh memberi kesan yang dikehendaki. Kids can accept this way, much better for them.

Itulah petuanya,.... bolehlah cuba kalau nak ya...



4 comments:

  1. I nak cube la..tp daun ni mcm susah nk dpt..tq bg info percuma

    ReplyDelete
    Replies
    1. Daun ni senang nak dapat, di pasar-pasar & pasaraya. Murah..., se ikat rm 1 pun dah banyak. Boleh untuk 2x mandian

      Delete